Fluidní tunel dálničního ředitelství

Fluidní tunel dálničního ředitelství

Ředitelství silnic a dálnic zveřejnilo na svém webu informace o veřejné zakázce Systém pro plošné kontinuální monitorování dynamiky dopravních proudů na síti komunikací ČR. Na první pohled se jedná o bohulibou aktivitu, díky které bude mít ŘSD kvalitní data o intenzitách dopravy a bude tak moci činit kvalifikovaná rozhodnutí o rozvoji dálniční sítě, plánování oprav, případně po deseti letech konečně nakrmí systém inteligentního řízení dopravy a díky tomu přestane na dálnicích zveřejňovat v systému za desítky milionů informace o důležitosti zapnutých bezpečnostních pásů.

To bychom ovšem nesměli být České republice.

V pojetí ŘSD se totiž jedná o vybudování sítě 150 tisíc vozidel, která budou zprostředkovávat data o aktuálních dopravních intenzitách. Cena vítězné nabídky je 267 milionů Kč. Otázka je, kolik bude stát provozování systému v dalších letech, jaká rozšíření se během realizace zakázky objeví a jak se tedy odpovídajícím způsobem cena dále navýší. To všechno jsou velké neznámé. Co je ale už nyní jistota, je že stát vyhazuje tyto peníze z okna.

Pro účely, které ŘSD deklaruje, by totiž mohl prostě a jednoduše kupovat z existujících zdrojů. A pokud se mu nelíbí služby typu Waze (i když je jen velmi těžko pochopitelné, proč tomu tak je), existují data z dalších zdrojů – například společnost Secar, která se v tendru na budování nové sítě umístila jako druhá, nabízí ministerstvu data ze svých existujících produktů (Sherlog Trace a O2 Car Control) již minimálně deset let, a stejně tak nabízejí data o zatížení jednotlivých komunikaci všichni mobilní operátoři. S řádově větším počtem jednotek v systému, za zlomek ceny.  V zásadě by za cenu současného projektu ŘSD mohlo potřebná data nakupovat několik desítek let.

Shrnuto a podtrženo, stát bude za velkých nákladů vytvářet něco, co už dávno vzniklo na komerční bázi, místo aby koupil existující data za pár korun. Takže to spíš vypadá, že se někdo na ŘSD rozhodl zase jednou pěkně pustit eráru žilou. Ostatně když to mohlo projít u mýta nebo dopravní telematiky, proč ne u měření dopravních intenzit …

2 thoughts on “Fluidní tunel dálničního ředitelství

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *