Neschopnost nebo zlý úmysl?

Neschopnost nebo zlý úmysl?

Ministerstvo průmyslu a obchodu se snaží novelou živnostenského zákona znemožnit čerpání dat z živnostenského rejstříku. Je to zásadní krok zpět, který by neměl projít bez povšimnutí.

V článku “Data z rejstříku živnostníků už nepůjde zveřejnit, navrhuje ministerstvo průmyslu” (http://www.lupa.cz/clanky/data-z-rejstriku-zivnostniku-uz-nepujde-zverejnit-navrhuje-ministerstvo-prumyslu/) přináší server LUPA.CZ analýzu dopadů novely zákona o živnostenském podnikání, které ve své praxi povedou k nemožnosti čerpat data o podnikatelských subjektech z toho rejstříku nejen pro účely soukromých, mnohdy pochybných rejstříků a registrů, ale také pro potřeby nejrůznějších analýz, kterým se věnují jak média, tak nejrůznější občanské iniciativy zaměřené na kontrolu veřejného prostoru a podnikatelského prostředí v České republice.

Novela, která je v současné době projednána Hospodářským výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (viz http://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=7&t=1014), měla původně přispět k větší otevřenosti živnostenského rejstříku. Za jeden z cílů novelizace právní úpravy je v důvodové zprávě označena i nemožnost vydávání hromadných souborů (sestav) z živnostenského rejstříku. Tento bohulibý cíl je však v novele naplněn poněkud zvláštním způsobem – zákon sice nově umožní na základě ustanovení § 60 odst. 6 pořizování sestav v listinné i elektronické podobě, nicméně hned v další větě téhož odstavce zakazuje tato data “zveřejnit ani poskytnout třetí osobě.”

Toto opatření je pak dále zpestřeno zpoplatněním takto vydávaných informací z živnostenského rejstříku, a to částkou 5 Kč za údaje o jednom podnikateli. Požadavek, který by byl pochopitelný v případě listinných výpisů vyhotovovaných na přepážce úřadu (a i tam by asi bylo obvyklejší a pochopitelnější zpoplatnění na bázi stránek pořízeného výpisu), v případě poskytování dat v digitální podobě, které by navíc při dodržení principů deklarovaných tou samou vládou, která tento legislativní paskvil předkládá, mohlo být zadarmo ve formě webové služby nebo datové sady OpenData.

V době, kdy se vláda zaklíná eGovernmentem, otevřenými daty a snaží se předstírat zájem o rozvoj moderní informační společnosti, je tak tento zákon ukázkou v lepším případě diletantismu, v horším případě cílené snahy úřadu ztížit veřejnou kontrolu a bojkotovat přístup veřejnosti k důležitému veřejnému registru způsobem, který by umožňoval jeho efektivní využívání.

Nezbývá, než doufat, že zákon v současné podobě neprojde. A proto je třeba dát poslancům a členům vlády na srozuměnou, že jejich postoj k tomuto tématu bude mít výrazně větší vliv na jejich předvolební obraz, než silácká prohlášení o bezmezné podpoře eGovernmentu na nejrůznějších konferencích a jiných fórech (viz například “Premiér Bohuslav Sobotka na konferenci [ISSS] zdůraznil, že elektronizace státní správy je významnou prioritou současné vlády.”, http://bit.ly/2nZwsWx).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *