porozumění tématu …

porozumění tématu …

čas od času se ke mně v různých obměnách a z různých důvodů vrací jedna a táž otázka. musí projektový manažer rozumět oblasti, ve které řídí projekt?

odpověď je, jak se zdá, do značné míry dána způsobem pochopení dané otázky. pokud se na ono „rozumění“ budeme dívat jako na detailní technickou znalost ve smyslu „pokud nejsi architekt, nemáš co řídit stavební projekt“ (abych se jednou pro změnu nenavážel do it 😉 ), pak jsem přesvědčen, že tento druh rozumění zcela jistě není podmínkou úspěšnosti projektového manažera.

na druhou stranu je tu ale rovina, kterou nazývám „porozuměním“. a zde je na rozdíl od předchozího případu odpovědí kategorické ano. projektový manažer si musí porozumět se svým projektovým týmem. musí mluvit jedním jazykem. a to nikoliv ve smyslu jednoho národního jazyka, ale ve smyslu sjednocení slovníků a významů jednotlivých slov a frází. nic totiž není lepší jízdenkou do pekla, než nevyjasněný slovník.

mluví-li totiž jeden člen projektového týmu česky a druhý anglicky, je jejich prvotní nekompatibilita založený na odlišných jazycích na první pohled zřejmá a jako taková proto snadno řešitelná. pokud ale mluví sice oba česky, ale mají zaužívané odlišné významy totožných výrazů, je zaděláno na malér. takové ne-porozumění, pokud vydrží do pokročilejších fází projektu, může položit celý projekt na lopatky.

jak mu předcházet? je to vůbec možné?

jsem přesvědčený, že dobrý manažer by měl být schopen ve svém projektu potenciál takového problému odhalit a pracovat s ním. jak? pomocí intenzivní komunikace v raných fázích projektu, vytvořením výkladového slovníku klíčových termínů, detailní specifikací výstupů i všech komponent wbs, atd.

stručně řečeno – v míře porozumění tématu se projeví, jak dobře byl nastaven plán komunikace …

6 thoughts on “porozumění tématu …

  1. Znám jednoho projektového manažera, který k problémům zaujímal stanovisko: „Tohle mi neříkejte, tomu já nerozumím.“ K čemu takovej manažer vlastně je?

  2. to z… Read moreáleží na tom, na jak velké míře detailu tohle stanovisko zaujme. od určité úrovně mám přístup velmi podobný, protože do detailu chápat technické řešení skutečně není úloha projektového manažera. na druhou stranu se musí i přes to odborné neporozumění umět ujistit, že ví co a jakým způsobem ovlivňuje průběh projektu.

    když to vezmu na aktuálním příkladu: včera jsem měl diskusi s programátorem a s grafikem v rámci přípravy jedné webové aplikace. co se týče pracovního postupu, tak já nerozumím postupu, jakým grafik dojde k tomu, že má připravený design pro všechny stránky a komponenty v rámci té aplikace, ale udělal jsem si s nimi poměrně jasnou představu o tom, co k tomu potřebuje, jak dlouho to bude trvat, jaká tam jsou rizika a kde jeho práce navazuje na práci programátorů. pro odřízení toho projektu mi to stačí, detailnější znalost toho postupu by mi už nepřinesla žádnou další přidanou hodnotu pro to, aby ten projekt byl úspěšnější …

  3. Ale kdy… Read morež narazej na problém, kde je potřeba tvoje rozhodnutí, jakým způsobem to dále řešit, tak si minimálně popis problému vyslechneš a řešení necháš popsat, případně si od nich necháš dát doporučení ohledně dalšího postupu.

    Samozřejmě nepředpokládám, že by si programátoři nechali od PM hodně mluvit do toho, jak navrhovat stránky.

    Čili vlastně souhlasím s 1.větou. Ale na druhou stranu se asi nepoženeš do řízení projektů v oboru, o kterém nic nevíš a ani vědět nechceš. A když už, tak to svému týmu aspoň nebudeš takhle dávat najevo.
    Ale asi je to věc přístupu. A já tomu až tak nerozumím…

  4. je to určitě o přístupu.

    pokud jde pm do oblasti, o které nic vědět nechce, pak je tam zbytečný. musí mít snahu porozumět minimálně jazyku, žargonu který v dané oblasti platí, a současně musí mít snahu porozumět svému týmu a umět s ním komunikovat; musí respektovat odborníky, kteří v rámci projektu nesou odbornou znalost. pokud toto neplatí, tak je to špatný projektový manažer!

    role pm je právě v tom, že na základě odborných informací a vlastní znalosti kontextu celého projektu a jeho cílů rozhoduje v situacích, které jsou mimo možnosti jednotlivých členů týmu.

  5. Samozřejmě chápu rozdíl rolí PM a specialisty. Jen jsem chtěl vyjádřit, že pokud manažerský nadhled přeroste v předstíraný nebo skutečný nezájem, tak to působí na tým demotivačně a kontraproduktivně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..